Falende ouders

Waarom kwamen er juist in de jaren ’60 jeugdculturen?


Parijs mei 1968

De jaren ’60 waren de start van een nieuwe tijd waarin de jeugd meer te vertellen had en serieuzer genomen werd. Bovendien door de vele bijbaantjes werden de jongeren niet meer als probleem gezien, maar als consument van vele luxe producten. Zoals brommers, muziek en tabak. In die tijd vormden in Nederland jongeren van 6 tot 19 jaar een groep van rond de 2,8 miljoen jongeren, die jaarlijks ongeveer 3 miljard euro uitgaven. 
Dit was ook de periode van de protest acties. Jongeren streden voor allerlei zaken, ook kregen jongeren meer interesse in de politiek. Voornamelijk de rassenproblematiek. De blanke en de zwarte jongeren streden samen tegen racisme. Ze vormden samen een deel van de vrijheidsstrijd. Deze oproer door jongeren werd veroorzaakt door de falende opvoeding van de ouders, die de jeugd te veel ruimte gaven. 




Ouders en jongeren achter de TV
Vóór de oorlog was Nederland nog maar half geïndustrialiseerd, maar na de oorlog kwam er een intensief programma om Nederland te industrialiserenHet was dringend nodig, omdat er een grote werkeloosheid was. Het werd vooral op het platteland gedaan. Snel begon de economie weer te groeien en de werkeloosheid daalde. Na een grote loonstaking besloot de politiek een loonsverhoging toe te staan, wat zorgde voor een loonexplosie in 1963. In acht jaar tijd waren er vier keer zo veel personenauto’s op de weg en werd de TV ontdekt en aangeschaft. Jongeren wilden niet meer met hun ouders op de bank TV kijken en gezien ze genoeg geld voor uitjes hadden, gingen ze steeds meer naar de bioscoop.






Hét boek over de jaren '60


De modernisering van Nederland zorgde voor nieuwe vormen van rationaliteit, hierdoor ontstond de behoefte naar een eigen jongerencultuur, met nieuwe symbolen en interesses. Jongeren kochten muziek, films, kleding en jongerenbladen die hun nieuwe cultuur verspreidde. Vooral de muziek was een belangrijk onderdeel van de nieuwe jeugdcultuur. Later was dit een middel om de werkelijkheid te ontvluchten en om in protest te komen. Protest tegen normen en waarden zoals seksualiteit en gezagsverhoudingen. 
Hans Righart, schrijver van het boek ‘De eindeloze jaren zestig’, beschrijft in zijn boek de belangrijkste veranderingen: de jeugd gaat minder naar de kerk, meer naar school, meer werken en ze hebben meer seks. 



Dus met name in de jaren ’60 ontstonden de verschillende jeugdculturen door de minder strenge opvoeding als de generaties voor hun en de groeide economie waardoor het makkelijker was om luxe spullen te kopen. Door deze modernisering en vrijheid groeide de drang naar jeugdculturen. Elke cultuur had zijn eigen muziek-, levens- en kledingstijl. Ook kwamen jongeren in protest tegen het zittende gezag en normen over seksualiteit. Dit alles zorgde voor vele veranderingen voor de jeugd van toen én voor nu.